Saturday, August 14, 2010

Kemeriahan Ramadhan Zaman aku 80'an & 90'an

hahaha....

aku mulakan dengan gelak dalam psoting ni sbb aku teringat zaman aku budak2 dulu di sekitar 80' dan 90'an. hampir setiap malam muka kami akan muncul di surau,hampir setiap malam tunggu more dan setiap malam berebut basuh pinggan (dapat duit...)

4 kali tarawikh ni aku tgk kemeriahan budak-budak semakin kurang dari tahun lepas, aku xtau apa budak-budak sekarang lembap ataupun penakut ataupun xkreatif macam budak-budak zaman aku.

masa ujung 80'an, aku ikut pak muda (gelaran remaja pada zaman tu)perang mercun dengan tokey ayam cina kat sebelah kampung aku, Thunder Clab, A BOM mercun2 ni la yang selalu digunakan tembak ayam sampai tokey cina bengang perambat kami aku yang paling kecil berseliperkan mak aku lari lintang pukang bila tokey cina perambat

tak abih kat situ, kami main lak mercun dekat padang sebelah ja dengan surau...sekali A Bom meletup semua makmum dengan Pak Imam terkaget Bangat dalam surau, orang tua-tua mula cari sapa punya kerja nama aku pulak kena nasib baik aku ni pandai ilmu ghaib serta merta aku ilang hehehe...bukan aku yag pasang pun betulnya aku cuma pengikut setia jer...hehehee Abah aku dah meninggal masa ni kalau x sahih aku makan tali pinggang askar dia...hehee

dalam jarak 30 mter depan surau tu kami bina pulak satu pondok kecil, tempat kami lepak lepas insyak atau lepas tarawikh 8 rakaat, kat sini la kami tangkap mana2 budak2 laki dan kena buli habis-habisan tapi semua ni bukan kreatif pun kan...

betulnya banyak lagi tapi aku malas nak menulis sgt cumanya bila aku tgk budak2 sekarang yang hanya tau p cyber cafe main game aku rasa macam pemikiran mereka hanya dalam cyber world xlebih dari itu, kalau boleh depa terjemahkan dengan perbuatan syok la sikit aku tgk, pernah satu jiran aku dalam 60 tahun kot umur dia, dia kata " zaman kami dulu main meriam buluh lagi dasyat tapi xda la yang kena macam2 kalau ada pun sikit ja..sbb kami dulu main ditunjuk, diajar oleh org tua-tua camna caranya bukan buat pandai sendiri".

betui la..juga apa pakcik ni kata, mungkin slaah kami xjadikan budak2 sekarang xkreatif dan penakut yang depa tau main game internet je...adoiii.... zaman aku dulu sampai bertumbuk nak cari duit upah basuh pinggan hehehe

aku kena pegi kedai lak...aku nak je sambung lagi nie...huhuhu

1 comment: